Tuesday, January 5, 2010

Cerita org tua2 atas pelantaq rumah

Di suatu ketika, anjing sedang bersembang dengan kura2, anjing dgn nada yg kesal dan hiba telah bertanya kpd kura2 “apakah kesudahannya kita ni, mcm aku ni, rata dok selongkar tong sampah dok cari tulang, x kan sampai mati keja dok kerkah tulang saja?!.. mcm hang pulak, rata dok randuk ayaq acaq rumah org, last2 bulih mentekedarah taik saja. Kita ni kena pikiaq sesuatu, nak bagi klia sikit life kita ni..” Kura2 dgn mata yg sayu, mengangguk-angguk lemah, lantas membalas “ habih tu.. kita nak buat apa?..” Anjing menoleh kpd kura2. Tertekan tp penuh pengharapan “Apa kata kita becucuk-tanam mcm org lain..” cadang anjing. “kalau kita becucuk-tanam, pas 2 kita dah boleh makan dah ka?” sampuk kura2 penuh minat. “Ish hang ni.. mana boleh lagi, kita kena cari tapak tanah dulu.” Jawab anjing. Dengan penuh tanda-tanya kura2 menyoal “ lepas cari tapak, dak boleh makan ka???”. Jawab anjing “ X boleh lg.. lps cari tapak, kena memugaq la plak”. Kura2 bertanya malas “ lps mugaq dah boleh mkn ka”. “ dak lagi.. lps 2 kena bajak la..”. “lepas bajak??”. “lps bajak kena tanam, siram, boh baja, semboq racun, menuai baru la boleh makan.. tu pun kita kena masak, baru sedap!..”. Kura2 dengan mata yg hampir tertutup, bejalan longlai meninggalkan anjing sambil berbisik lemah “ kalau gitu aku mkn taik pun x pa la……………”

2 comments:

adilah said...

hebat cerita Yuih, maksud yang dalam bagi orang yang faham.

Insya Allah, kita tergolong dalam manusia yang dapat pertunjuk dan diredai.

Use-re said...

Tq kak dilah, syukur pd yg dah berhijrah, sabar pd yg beratnya langkah pertama